Wednesday 7 March 2012

Shrine Of Rememberance

Biasanya aku dan En.Hubby hanya akan keluar berjalan-jalan pada hujung minggu. Aku akan siapkan bekal dan bawak list barang untuk di beli sekali.Sebab hujung minggu tambang tram akan murah, 3 aud untuk sepanjang hari. Tapi  hari ni kebetulan aku perlu uruskan mengenai insuran sepanjang aku di Melbourne. Yup!. Untuk menjadi permanent residence dekat sini kena amik insuran. Kalau tak, tak dapat visa pun. Huhuhu. Dan bayarannya agak mahal walaupun aku telah mengambil pakej yang paling cikai. Lepas tu, kene uruskan dalam masa 14 hari setelah sampai. Kebetulan hari ni En.Hubby free, so keluar hari ni je la. Masa keluar ni, aku pakai 2 layer. Sejuk bangat. Cuaca kat sini boleh berubah ikut suka hati. Kadang - kadang dalam sehari boleh rasa 4 musim, pagi winter, tengahari summer, pastu autum n spring. Pagi sejuk gile, tengahari dah panas, siap kene bukak cardigan. Pastu tetiba sejuk semula, pakai balik n so on. Macam tu la.


Neway, pejabat insuran tu terletak di St Kilda Rd. Di area berdekatan ni terletaknya Shrine Of Remembrance. So, we decided to go there after finished all the insurance matter.


Pic agak gelap sebab masa ni mendung.. huhu


Shrine Of Remembrance (SOR) dibina untuk memperingati warga Victoria yang terkorban dalam Perang. SOR ini merupakan war memorial yang terbesar di Australia. Kat sini, memang menjadi satu budaya untuk membuat memorial park bagi memperingati mereka yang sudah tiada. Di area Uni Of Melb ada satu lagi park untuk memperingati 88 orang  warga Australia yang terkorban dalam kejadian bom di Bali.


SOR ni siap di bina dalam tahun 1934. Huhu dah lama kan. Kebanyakan bangunan di Melbourne ni adalah bangunan lama yang sangat klasik senibinanya.


Ok, haa ni cerah sikit. Belah sini mengadap matahari

Aku dan En. Hubby masuk ke dalam SOR ni. Ada 2 tingkat. Bahagian bawah terbahagi kepada 4 penjuru pulak. Kat tengah2 tu ada macam kubur je.. hehehe.. aku tk berminat nk tengok. Kalau nak pegi ke bahagian tengah tu , ada cerita yang sengaja di tulis bahagian lantai dengan niat supaya, sesapa yang nak baca kene bow la dulu. Ye la kan, sebagai tanda menghormati. Aku tak amik port. Just nak naik atas dan tengok view Melbourne.Owh ye, kalau masuk dalam ni tkleh pakai topi.Kalau lalu tepi kubur pun tkleh pakai topi.  Di anggap sebagai tak menghormati roh, huhu. Itu budaya orang yang kita perlu belajar hehe.  Ok, jom layan pic. 

Kat tingkat atas, cantik kan nampak Melbourne


Snap pic dari sisi lain pulak, nampak Royal Botanic Garden kat depan tu..


Satu lagi pandangan dari sisi


The Eternal Flame. Api ini tidak pernah padam sejak dari tahun 1954. Dah 58 tahun. Huhuhu. Tak caya?. Baca keterangan pic bawah ni pulak


Aiseh, sila click untuk besarkan sikit. Aku tk reti nk uplod pic besar, sebab takut lembab.

Masa aku datang ni, ada group pelancong dari korea dan ada group budak-budak sekolah. Tahun 2002-2003 visitor center di bina untuk tujuan education. Dalam dia ada classroom, meeting room siap dengan audio visual center lagi huhu. 

Kat sini aku asyik berjalan je, dan aku memang suka berjalan. Bagus untuk kesihatan jantung anda. Jangan bimbang pasal dahaga air, sebab bekalan air mineral yang bersih di sediakan di merata-rata tempat.Kat sini , air mineral lagi mahal dari air manis. Selalunya akan bawak botol sendiri je, dan top up air kat mana-mana. Contoh paip macam kat bawah ni

Hehe, ni paip air kat zoo

Ok, ni dulu. Nanti sambung lagi...

No comments:

Post a Comment