Thursday 8 March 2012

Apam Yogurt Simple

Kelmarin dengan tergedi-gediknya aku dah beli periuk kukusan yg di buat dari buluh tu. Sangat comel dan yang penting murah. Oleh kerana musykil, aku tanya dengan pakcik kedai yang comel tu.Boleh tahan ke periuk kukusan ni?. Dia cakap, periuk ( bole panggil periuk ke?. Lantaklah ) ni ok, bole masak banyak kali n tkde masalah, katanya bersungguh-sungguh dengan menggunakan english pelat cina. Matanya merenung tepat ke muka aku, cakap sambil pegang periuk. Hehe, comel kan?. Ye pakcik, saya sangat percaya.


Tada!! Apam Yogurt bersama periuk kukusan comel. 

Resepi Apam Yogurt Simple ( 17 biji, seperti dalam gambar. Guna acuan kertas )

50 gm gula
2 biji telur
100 gm plain yogurt
1 sudu besar minyak masak
150 gm tepung gandum         }tepung dan baking powder di ayak bersama
2 sudu kecil baking powder

* Bagi yang suka manis, bole letak filling dalam apam ni. Blueberry ke, raspberry ke sebab rasa dia manis sikit2 je. Tapi, En. Hubby sangat suka makan dengan maple syrup. Katanya lagi sedap.

Cara- cara

1. Pukul gula dan telur sampai kembang. Pukul pakai senduk pun takde masalah
2. Masukkan yogurt, minyak masak. Pukul lagi
3. Masukkan baking powder dan tepung gandum dan pukul
4. Dah siap, masukkan dalam acuan yang keras. 

Aku guna cawan kertas tu, kesian kat apam nak mengembang dengan jayanya, sampai melebar2 ke tepi. So, jangan guna acuan kertas. Kalau nak letak filling, masukkan separuh dulu, letak filling pastu baru masukkan separuh lagi. Tak payah letak sampai penuh acuan sebab apam ni akan kembang dan gebu.

Nyum2.. bole di buat bekpes or minum petang. Sangat best!. 

No comments:

Post a Comment