Sunday 25 March 2012

Melbourne Zoo

Zoo ni sebenarnya dekat je dengan rumah, jalan kaki dalam 2km sampailah. Tiket En.Hubbby dah beli secara online. Maka di satu pagi yang sungguh damai dan berbekalkan mihun goreng, kami berjalan kaki ke zoo. Aku sangat xcited sebab sememangnya aku sangat sukakan binatang. Huhu. Jalan slow-slow je sambil menikmati pemandangan. Kat sini aku biasa jalan je ke mana-mana. Sebab tak terasa pun penat berjalan dalam cuaca sejuk. Peluh pun tak keluar. Rata-rata orang akan berjalan je. Setakat 2 3 km itu biasa. Kami sampai ke zoo dalam pukul 11.00 pagi. Ramai sangat orang depan pintu zoo. Baru teringat, sebab cuti sekolah. Jadi  ramai ibu bapa amik peluang bawa anak-anak ke zoo. 


Pintu masuk zoo, ramai kan orang?

Ada 3 buah zoo di Victoria ( Melbourne dalam Victoria state) ni, Melbourne Zoo,Werribee Zoo dan Healesville Zoo. Melbourne zoo adalah yang terbesar dan Werribee pulak adalah berkonsepkan open range. Tourist akan di bawa naik bas untuk keliling zoo tu. Takleh jalan-jalan nanti kene baham. Kwang kwang. 

Masuk je zoo aku terus nampak tempat makan yang di sediakan untuk kemudahan pengunjung. Siap ada meja untuk buat BBQ lagi. Dan opkoss la bekalan air bersih ada di mana-mana. Ok, kita tengok peta zoo dulu

Yeay!. Jom jalan2..

Bilangan pelancong setiap tahun ke zoo ini adalah dalam lingkungan 1.6 million and it's Victoria largest paid tourism attraction. Huu.. boleh bayangkan tak?. Ada banyak sangat aktiviti yang di jalankan sepanjang tahun dan selain tu setiap hari jam 7 malam, memang ada rancangan The Zoo, memberikan segala info dan perkembangan terkini dalam zoo. Selalunya aku akan menjadi pak pacak depan tv jam 7 malam. Antara aktiviti yang di sediakan adalah kepada kanak-kanak. Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk merasai peluang menjadi zoo keeper. Menarik kan?. So, kanak-kanak akan belajar tentang diet yang berbeza bagi setiap binatang, memahami tugas sebagai zoo keeper dan macam-macam lagi. 

Owh! Ye, kat sini pun ada volunteer work. Kat sini sangat banyak peluang untuk menjadi volunteer. Aku lihat ni sebagai satu peluang untuk berjinak dengan apa saja bidang yang mereka minat dan seterusnya bekerja dalam bidang yang mereka suka. Bukan bekerja kerana terpaksa. Bermula dengan kerja sebagai volunteer, kembangkan minat dan pengalaman, belajar dalam bidang yang sama kemudian bekerja. Ok dah banyak membebel. Jom layan pics..

Snow tiger, sangat comel. Aku dah zoom sehabis daya dah. Snow tiger tengah takde mood sebab kaco dia tido heheh

En. Beruang tengah makan jagung. Kami pergi ni waktu pagi, so samada binatang tengah tido, or tengah bekpes hehe

Tempat makan dalam zoo. Sangat banyak tempat makan macam ni.Pic gelap sebab masa ni sejuk. Aku tak reti nak adjust camera bagi nampak cerah. Huhu

En. King Kong /Gorilla tengah tunggu bekpes. Huhu, sedey, sebab king kong ni tunggu lama sangat depan cage tu. Dia tengok je kot celah2 besi tu, tunggu makanan dia. Sobb sobb

Jangan kacau kami!. Kami nak tido.. ZzzZzz..

Rama-rama pun tengah makan kat butterfly feeder

Hehe, "hati-hati". Dekat area orang utan dan gajah ni banyak perkataan melayu di gunakan. 

Hurm.. dah tak bole upload pic. Aku akan buat satu lagi entry pasal zoo ni dan letak pic lagi. Neway, kami berdua telah berjalan dalam zoo ni selama 5 jam. Tak sedar pun masa berlalu. Bila dapat je peta, kene rancang nak jalan ke mana sebab baru boleh cover semua tempat. Kalau tak, tak sempat cover. Tak best la kan, sebab dah datang. Balik, kami amik train sebab aku dah tak larat jalan heheh. 

Ok, nanti samung lagi..


No comments:

Post a Comment