Tuesday 1 May 2012

Sambal Tumis Terung dengan Ikan Bilis

Sebenarnya, hampir setiap hari aku cuba resepi baru. Saje gedik. Kebetulan ada masa dan kedai pun belakang rumah je. Eh, pembetulan bukan kedai tapi supermarket. Ala-ala carrefour gitu. Murah dan fresh je semuanya.Jadi ada banyak faktor yang menyebabkan aku rajin nak masak, selain dari En.Hubby suka kalau aku try macam-macam resepi. Aku ingat masa kat kedah or terengganu aku jarang masak. Kalo kat kedah, alahaiii barang susah tahap gaban nak cari. Kene pegi A.Star sejauh 45km untuk cari bahan. Kadang terlupa bahan, terus tak cukup pulak. Jadi motivasi memasak tak tinggi. Tapi aku selalu je masak-masak n bawak ke opis. Jamu kawan2. Kalau kat terengganu pulak, nak kene drive la jugak cari barang. Walaupun rumah agak dekat dengan Giant dan Mydin, ketidaksanggupan berdepan jem dan kepeningan mencari parking menyebabkan aku tak begitu rajin memasak kecuali semasa semua adik beradik berkumpul bersama. 


Sambal tumis terung dengan ikan bilis ni pebret aku dan abang aku. Kalau aku masak ni, kitorang berdua je pulun makan. Orang lain macam tak gemar sangat. Tak sangka En. Hubby sangat suka sayur ni. Jadi selalu jugaklah aku masak. Meh kita tengok rupa dia dulu

Sambal Tumis Terung dengan Ikan Bilis

Resepi Sambal Tumis Terung dengan Ikan Bilis ( untuk 2 orang makan )

2 batang terung dipotong 
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sudu ciliboh
sekeping asam keping
Sedikit gula melaka
Sedikit gula dan garam sebagai perasa

Sedikit ikan bilis, di goreng dan ketepikan

Cara-cara

1. Blend semua jenis bawang, halia dan masukkan sekali dengan cili boh
2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, masak sampai pecah minyak dan masukkan air. 
3. Masukkan asam keping dan gula melaka
4. Kacau lagi sampai pecah minyak dan masukkan air, ulang proses sehingga bawang masak dan pecah minyak dengan agak banyak
5. Tambah gula dan garam sebagai perasa dan ketepikan
6. Rendam terung yang sudah dipotong di dalam semangkuk air dan air akan berubah warna dan keluarkan
7.Goreng terung dengan minyak yang sedikit, sehingga kaler terung berubah
8.Masukkan terung yang sudah di goreng ke dalam sambal tumis dan taburkan ikan bilis semasa menghidang

Siap!.Bole makan dah.

No comments:

Post a Comment